mandag 27. september 2010

Før premiære ;O)

Ja, nå er det i underkant av 3 mnd. igjen til JUL!!!
Da er det en selvfølge at Tante Fia tar en liten før premiære på julebaksten:O) Og hvorfor ikke dele den med dere??
Tjukklefse er jo en god gammel slager, ikke minst GOD.
Har bare bakt det en gang før som jeg kan huske, men de smakte fortsatt som jeg husket dem:O)
OPPSKRIFT:
3 kopper surmelk
1 kopp smelta smør
1 kopp sukker
1 ss sirup
1 ss hornsalt
8-9 kopper hvetemel
bland alt til en løs deig.
bruk rikelig med mel og kjevle ut til en ca 1/2 cm tykk leiv.
trykk eller skjær ut talerken store leiver og stek de gyllen brune på takke, eller stekepanne:O)

Smør de kalde lefsene med smør og sukker og kos dere frem mot jul..
De som ikke spises nå kan fint fryses frem til jul:O)


2 kommentarer:

  1. Denne må jeg prøve for dette er alle i huset veldig glad i!!
    Kan selv jeg få dette til tro??

    SvarSlett
  2. Ja det kan du Linda, er bare å få de tynne nok...
    Knotet en stund der jeg:O)

    SvarSlett